Identifikacija otrok in mladostnikov s kompleksnimi potrebami in oblikovanje smernic za sodobnejše oblike podpore

 

 

Izpostavljeno

Šifra: V5-24061
Vodja: Špela Razpotnik
Obdobje trajanja od 1. 11. 2024 do 31. 10. 2026

Vsebina, metoda in program dela predloga raziskovalnega projekta 

Kompleksne potrebe mladih so izjemno aktualna a ne zadosti osvetljena problematika z različnih vidikov: z vidika otrok in mladih, z vidika njihovih družin ter širših podpornih mrež in nenazadnje z vidika strok, ki se vključujejo v njihovo reševanje. Z raziskovanjem ciljamo k pridobitvi vseh perspektiv, k mapiranju obstoječih akterjev podpore, identificiranju trendov, ki na problematiko že inovativno ter ažurno odgovarjajo, te želimo okrepiti ter razširiti, da bodo bolj razvidni in potencialno tudi bolj dostopni za mlade.

Cilji raziskave:

  • identificirati potrebe otrok ter mladostnikov, za katere so obstoječe oblike podpore nezadostne;
  • poglobljeno razumeti podporo, ki so je deležni sedaj in identificirati vrzeli ter manke v tej podpori in pa
  • oblikovati smernice za ustreznejši sistem podpore mladim.

Faze projekta:

Raziskovalni projekt bomo razdelili v več faz ter tudi  v več delovnih svežnjev glede na vsebino ter cilje raziskave. Zamislili smo si naslednje štiri časovne faze našega projekta, ki jih v nadaljevanju nekoliko podrobneje opišemo:

Zagonska faza bo trajala prve 4 mesece (november 2024 do februar 2025), njen osnovni cilj pa je pregled virov ter mapiranje raziskovalnega terena. V njej bomo pregledali in nabrali razpoložljive do sedaj zbrane podatke ter naredili temeljit pregled domačih in tujih raziskav ter virov s tega področja, s posebno občutljivostjo na meddisciplinarno usmeritev. Naš izhodiščni diskurz bo sicer (socialno) pedagoški, vendar bomo že v pregledu virov mapirali dosti širše, saj želimo trasirati med in tudi trans-disciplinarne diskurze, ki jih na tem področju primanjkuje. Prav tako bomo v tej fazi mapirali tudi raziskovalni prostor, v katerem bomo raziskovali, konkretneje bomo oblikovali cilje ter vzpostavili stik z akterji s terena, ki jih bomo želeli privabiti k raziskavi (otroci in mladi, njihove družine, predstavniki različnih strok, izvajalci različnih praks).

Druga faza je konkretno vezana na naslednja dva cilja (14 mesecev) – marec 2025 do maj 2026:

  • identifikacija kompleksnih potreb otrok in mladostnikov, za katere so obstoječe oblike podpor nezadostne. V ta sklop sodi tudi osvetlitev njihove zgodovine sodelovanja z različnimi ustanovami ter iskanje nevralgičnih točk v tem sodelovanju, identifikacija mankov v podpori ter osvetlitev morebitnih dobrih praks in potencialov ter identifikacija potencialnih preventivnih in podpornih praks;
  • poglobljeno razumevanje obstoječih oblik podpore otrokom in mladim s kompleksnimi potrebami. V ta cilj se umeščajo: podrobnejša identifikacija in analiza mankov pri pristopih posameznih ustanov (z vidika stroke, otrok in mladih ter njihovih staršev), da bi te lažje podpirale mlade s kompleksnimi potrebami. Posebej želimo v tej fazi tudi dentificirati potrebe ustanov po dodatnih povezavah, znanjih, kompetencah in načinih dela (med drugim npr. preveriti poznavanje o travmi informiranega pedagoškega pristopa); ter podrobno identificirati vrzeli v podpori otrokom in mladostnikom s kompleksnimi potrebami.

Ko bomo zajeli vidik mladih, bomo to naredili na več načinov, zajeli bomo tako splošno populacijo kot tudi specifične populacije, posebej tudi skupine, za katere lahko rečemo, da predstavljajo najbolj ekstremno obliko kompleksnih težav (npr. mladi, ki jih že zdaj obravnavajo meddicsiplinarni timi in spadajo med najranljivejše mlade uporabnike storitev ne le v kontekstu vzgoje in izobraževanja, pač pa tudi v kontekstih uporabe drog pri mladih). Na ta način bomo zajeli širšo paleto izkušenj mladih.

Gre za osrednjo fazo, ki zajema večji del zbiranja podatkov ter tudi že njihovo parcialno obdelavo.

Tretja faza je faza integrirane analize podatkov z raznolikih virov in bo predvidoma trajala 2 meseca (junij 2026 – julij 2026). Podatke bomo med seboj tudi soočili ter analizirali različne njihove sklope ter jih sestavili v celoto.

Četrta, sklepna faza raziskovanja, ki smo ji namenili zadnje 4 mesece (avgust 2026 – november 2026), je namenjena predvsem uresničevanju naslednjega cilja našega projekta:

na podlagi dobljenih podatkov in novih spoznanj oblikovati smernice za sodobnejše oblike podpore otrokom in mladim s kompleksnimi potrebami. Te bodo na podlagi ugotovitev, na kakšen način se lahko obstoječe oblike podpore preoblikujejo ali dopolnijo, zajemale tudi idejno zasnovo za nove oblike dela, predvsem na interdisciplinarnem področju, torej z vidika integracije storitev (npr. integracija vzgojno-izobraževalnega, zdravstvenega, socialno varstvenega pristopa ter mestoma tudi pravosodnega pristopa), ki so v našem prostoru še zelo neuveljavljene. Gre ta cilj, ki povezuje vse zgornje točke in je identifikacija ter analiza priložnosti/možnosti točk razvoja ne le meddisciplinarnih in prožnih storitev, ki bodo bolj učinkovito opolnomočale otroke in mladostnike s kompleksnimi potrebami ter strokovnjake v mreži/verigi pomoči. Skozi analizo kompleksnih potreb posameznika (povzročenih tudi s strukturnim nasiljem, kot je rasizem, ksenofobija, migracijske politike…), želimo predlagati inovacije ali mehanizme podpore tudi specifično na prehodih med institucijami – da bi se spletla veriga in mreža pomoči, ki bi bila dovolj fleksibilna in z dovolj resursi za učinkovito podporo.

Projektna skupina:

št. Evidenčna št. Ime in priimek Razisk. področje Vloga
1. 53954 Nina Amon Podobnikar Vzgoja in izobraževanje Raziskovalec
2. 56117 Ana Bešter Vzgoja in izobraževanje Raziskovalec
3. 52328 Anja Gruden Psihologija Raziskovalec
4. 25474 dr. Mija Marija Klemenčič Rozman Kriminologija in socialno delo Raziskovalec
5. 58328 dr. Nataša Mojškerc Vzgoja in izobraževanje Raziskovalec
6. 15907 dr. Jana Rapuš Pavel Vzgoja in izobraževanje Raziskovalec
7. 21371 dr. Špela Razpotnik Kriminologija in socialno delo Vodja
8. 25475 Igor Repac Politične vede Tehnični sodelavec
9. 19289 dr. Matej Sande Kriminologija in socialno delo Raziskovalec
10. 52474 dr. Darja Tadič Vzgoja in izobraževanje Raziskovalec
11. 25477 dr. Tomaž Vec Psihologija Raziskovalec
12. 13902 dr. Darja Zorc Maver Vzgoja in izobraževanje Raziskovalec

 

Raziskovalni projekt V5-24061, s cenovno kategorijo A, se sofinancira v skupni višini 150.000 eur, od tega 75.000 eur iz sredstev agencije in v višini 75.000 eur iz sredstev Ministrstva za vzgojo in izobraževanje.

Bodi na tekočem