V svetu pridobivajo zeleni prehod, trajnostni razvoj in okoljska pismenost vedno večji pomen. Kot odgovorni državljani se moramo ves čas izobraževati s ciljem razvoja trajnostnega mišljenja in vseživljenjskega izobraževanja. Glavni razvojni izziv pilotnega projekta je zato nadgradnja oz. pridobitev ustreznih kompetenc (prihodnjih) vzgojiteljev/ic in strokovnih aktivov v vzgoji in izobraževanju, v povezavi z zelenim prehodom, trajnostnim razvojem in okoljsko pismenostjo.
Za študente/ke VSŠP Predšolska vzgoja na UL PEF so bili v ta namen oblikovani novi izbirni predmeti v obliki modula, ki sistematično in celovito vključuje vsebine s področja zelenega prehoda in trajnostnega razvoja, z upoštevanjem interdisciplinarnih vidikov za vzgojno-izobraževalno delo z otroki v zgodnjem otroštvu.
Naravnanost ciljev projekta, ki so multidisciplinarni in večplastni, na ravni študenta in študija, kot sodelovanja že zaposlenih v vrtcu gre v smeri oblikovanja vrtcev kot vzgojno-izobraževalne inštitucije, v kateri imajo otroci možnost spoznati in živeti v okolju, ki je trajnostno naravnano.
Predvideni rezultati projekta so torej uvedba »Izbirnega modula – trajnost in zeleni prehod« v okviru izvedbe 5 izbirnih predmetov na področju VSŠP Predšolska vzgoja v študijskih letih 2023/2024, 2024/25, kot tudi »Modula stalnega strokovnega spopolnjevanja – Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj in zeleni prehod« za že zaposlene vzgojitelje/ice oziroma strokovne aktive v vzgoji in izobraževanju:
1. »Izbirni modul – trajnost in zeleni prehod« za prihodnje vzgojitelje/ice (študente VSŠP Predšolska vzgoja) v okviru izvedbe 5 izbirnih predmetov (skupaj 20 ECTS):
a) Naravoslovni vidiki trajnostnega razvoja in zelenega prehoda (4 ECTS)
V okviru tega predmeta bodo študenti spoznali pomen trajnosti in poglobili razumevanje v povezavi z drugimi vedami v okolju ter vplive na zdravje ljudi in živali. Spoznali bodo osnovne naravoslovne pojave v atmosferi, vodi in tleh ter njihove vplive na človekove dejavnosti. Obravnavane bodo teme, vezane na cilje trajnostnega razvoja povezane z naravoslovjem in okoljskimi vedami, planetarnimi mejami, kmetijstvom in biotsko pestrostjo, energijo, ozračjem in odpadki.
b) Družboslovni vidiki trajnostnega razvoja in zelenega prehoda (4 ECTS)
V okviru predmeta bodo študenti spoznali pomen vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj družbe z vidika ciljev trajnostnega razvoja (odprava revščine, odprava lakote, kakovostno izobraževanje, enakost spolov, mir, pravičnost idr.). Spoznali bodo življenjske stile in družbeno-kulturne spremembe v kontekstu socialne ekologije ter vlogo državnih in mednarodnih institucij ter civilne družbe pri trajnostnem razvoju družbe.
c) Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj in zeleni prehod (4 ECTS)
V okviru predmeta bodo študenti spoznali trajnostni razvoj – zgodovino človekovega odnosa do okolja, okoljske krize, opredelitev ključnih pojmov za razvoj okoljske pismenosti in trije stebre trajnosti. Spoznali bodo trajnostni razvoj v družbi nekoč in danes za boljši jutri, naravno in kulturno dediščino, družbene in tehnološke inovacije ter primere dobrih praks pri doseganju ciljev trajnostnega razvoja.
d) Dobre prakse za spodbujanje trajnostnega razvoja in zelenega prehoda (4 ECTS)
V okviru predmeta bodo obravnvani pristopi za identifikacijo, analizo in presojo okoljskih vplivov (npr. ogljični odtis, vodni odtis, okoljski odtis …) v praksi na različnih področjih. Študenti bodo spoznali pristope in izzive pri merjenju trajnostnosti ter primere dobrih praks na področju pridelave in oskrbe s hrano in energijo, transporta blaga in mobilnosti ter ravnanja z vsakdanjimi dobrinami. Seznanili se bodo z načrtovanjem dejavnosti, s katerimi predšolskim otrokom omogočamo spoznavanje proaktivnih ravnanj za zmanjševanje negativnih vplivov posameznika in družbe na okolje.
e) Praktično usposabljanje za trajnostni razvoj in zeleni prehod (4 ECTS)
V okviru predmeta bodo študenti spoznali metodične pristope, s katerimi približamo področje trajnostnega razvoja predšolskim otrokom v okviru igre in učenja v naravnem okolju, stika z živim in oblikovanja pozitivnega odnosa do živih bitij in spoznavanje biotske raznolikosti v zgodnjem otroštvu. Spoznali bodo primere dejavnosti, s katerimi mlajši otroci spoznavajo pomen okoljskih vedenj za spodbujanje predšolskih otrok za življenje brez odpadkov.
2. »Modul stalnega strokovnega spopolnjevanja – Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj in zeleni prehod« za že zaposlene vzgojitelje/ice oziroma strokovne aktive v vzgoji in izobraževanju, ki se jih bo usposabljalo v smeri razvijanja okoljske pismenosti in zelenega prehoda, nanj se lahko zainteresirani prijavijo preko naslednje povezave: https://paka3.mss.edus.si/katis/KatalogProgramov.aspx
Cilji:
Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta
Univerza v Ljubljani, Akademija za likovno umetnost in oblikovanje
Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede
Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta
Univerza v Ljubljani, Veterinarska fakulteta
Univerza v Ljubljani, Fakulteta za kemijo in kemijsko tehnologijo
Umestitev projektnih aktivnosti v delovne sklope ter njihovo trajanje